Expo: 't Staat voor de kerk

Bij deze tentoonstelling staat het, ondertussen gerestaureerde, oude gemeentehuis op de Markt centraal. We nemen je mee in de geschiedenis van dit openbare gebouw dat in 1804-1805 onder heerschappij van Napoleon Bonaparte werd gebouwd. Door de inplanting vóór de kerk wordt duidelijk gesteld dat men bij geboorte, huwelijk en overlijden eerst langs de officiële lekenambtenaren moet passeren.

Weet je bovendien dat het gemeentehuis in de 19de en 20ste eeuw een aantal keren met afbraak is bedreigd? Ken je de geschiedenis van het gemeentehuis tijdens de Eerste Wereldoorlog?

In deze expo kom je dit, en nog veel meer, te weten. Daarnaast presenteren we het gemeentehuis vóór de kerk aan de hand van schilderijen, pentekeningen, prentbriefkaarten, foto’s en objecten.

• Zondag 12 mei 2024 van 10 tot 17 uur

Oude Alma