Gewijzigde dienstverlening De Lijn vanaf 6 januari 2024: ook impact voor onze gemeente

Gepubliceerd op  donderdag 16 november 2023 om 10.15 uur

Vanaf 6 januari wijzigt de dienstverlening van De Lijn. Zo komt er een nieuwe vaste verbinding met uurfrequentie tussen Meerhout en Mol. Hierdoor kunnen ook de inwoners van Heidehuizen gemakkelijker de bus nemen. Bovendien komt er vanaf juli 2024 een extra bushalte aan woonzorgcentrum Hemelrijck. De bus tussen Lommel en Geel (de vroegere 84) rijdt in de toekomst via Wezel en niet langer via Gompel. Inwoners van Gompel kunnen in de spituren wel de nieuwe buslijn 172 nemen. Op andere momenten vormt de nieuwe flexbus, de opvolger van de vroegere belbus, een alternatief. De verbinding tussen Ezaart en Geel valt ook weg. De trein tussen Mol en Geel vormt hiervoor een alternatief. Het gemeentebestuur is blij met de uitbreiding van het aanbod in Heidehuizen, maar betreurt tegelijk de aanpassingen voor Ezaart en Gompel. We raden onze inwoners aan hun reis vooraf goed te plannen via www.delijn.be/routeplanner. Die is nu al aangepast aan de toekomstige nieuwe situatie.

Dit zijn de grootste veranderingen voor onze gemeente:

• Buslijn 20 Meerhout-Mol wordt nieuwe lijn 23: extra aanbod voor Heidehuizen
    • Verbinding met uurfrequentie via Heidehuizen
    • Ook in schoolvakanties en weekends
    • Europese School is bereikbaar via overstap op Centrum Express
    • Lidwina Stichting via overstap op lijn 209
    • Leerlingen uit Tessenderlo en Meerhout die in Mol naar school gaan, nemen best de nieuwe buslijn 981.
  • Buslijn 170 Beringen-Mol (via Olmen) wordt nieuwe lijn 28
    • Rijdt niet meer naar Pakawi Park tijdens vakanties of in het weekend. De nieuwe flexbus biedt dan een alternatief.
  • Buslijn 84 wordt nieuwe lijn 83: extra aanbod voor Wezel, minder aanbod voor Ezaart en Gompel
    • Nieuwe verbinding tussen Mol, Balen, Wezel en Lommel
    • Stopt in Mol, dus geen verbinding meer tussen Ezaart en Geel.
      • Aan het station kan je overstappen op de trein om naar Geel te gaan.
      • In Ezaart biedt de nieuwe flexbus een alternatief.
    • Rijdt niet meer via Gompel:
      • Reizigers kunnen in Gompel wel nog bus 172 nemen tijdens de spitsuren.
      • Buiten de spitsuren biedt de nieuwe flexbus een alternatief.
    • Buslijn 17a wordt nieuwe lijn 157
      • Beste keuze voor leerlingen uit Diest, Engsbergen en Tessenderlo die in Mol naar school gaan
      • Enkel op schooldagen en op bepaalde uren
  • Buslijn 15c wordt nieuwe lijn 172
    • Beste keuze voor leerlingen uit Leopoldsburg, Heppen en Balen die in Mol naar school gaan
    • Enkel op schooldagen en op bepaalde uren
    • Optie voor inwoners van Gompel tijdens de spitsuren
  • Buslijn 827
    • Beste keuze voor Molse kinderen en jongeren die in Pelt naar school gaan

• Haltes die enkel nog bediend worden door een flexbus:
    • Postel Abdij, Europarcs Zilverstrand, Ezaart kerk en Gerststraat

Nieuwe flexbussen

Voor onze inwoners die niet kunnen rekenen op vast openbaar vervoer voorziet De Lijn flexbussen. Die vervangen de vroegere belbussen. Het systeem werkt op dezelfde manier:

• De bussen rijden elke dag:
    • Van maandag tot en met vrijdag: van 6 tot 21 uur
    • Op zaterdag en zondag: van 8 tot 21 uur
  • Een bus aanvragen doe je via de app van De Lijn of telefonisch op het gratis nummer 0800 12 2 12. Je maakt hiervoor eenmalig een account aan. De telefooncentrale is te bereiken:
    • Van maandag tot en met vrijdag: van 6 tot 19 uur
    • Op zaterdag, zondag en feestdagen: van 7.30 tot 15 uur
  • Belangrijk: reserveer je rit op tijd!
    • Maximaal 30 dagen en minimaal 1 dag op voorhand
    • Reserveren kan dus al vanaf 6 december.
  • Op de flexbus blijven de gekende tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn geldig.
  • Bij elke boeking wordt bekeken wat voor jou de beste optie is. Je rijdt dus niet per sé met de flexbus tot aan je bestemming, maar stapt eventueel over op een trein of andere bus als dat de beste oplossing is.

Op stap met het openbaar vervoer? Plan vooraf!

Om zeker te zijn dat je geraakt waar je wil zijn, plan je de eerste weken best je reis vooraf. Dit kan je eenvoudig via www.delijn.be/routeplanner. Die is al aangepast aan de nieuwe situatie, dus je kan nu al eens een kijkje nemen.

Liever persoonlijk advies? Bel naar 070 22 02 00 (0,30 euro/minuut) of ga langs in één van de Lijnwinkels. De dichtstbijzijnde Lijnwinkel vind je in Turnhout. Elke vierde dinsdag van de maand staat De Lijn ook op onze dinsdagmarkt op het Rondplein.