Openbaar onderzoek naar afslagstrook Keirlandse Zillen voor project Zillelande

Gepubliceerd op  maandag 22 januari 2024 om 9.22 uur

Van woensdag 24 januari tot en met donderdag 22 februari loopt een openbaar onderzoek naar een bijsturing van de in 2022 goedgekeurde verkavelingsvergunning voor het woonproject Zillelande tussen de Keirlandse Zillen en de Groeneweg. De bijsturing omvat hoofdzakelijk de aanleg van een afslagstrook op Keirlandse Zillen door projectontwikkelaar CORES Development. Daarnaast wordt er langs de Keirlandse Zillen een verkavelingslot voorzien voor de installatie van een distributiecabine. Tenslotte omvat de bijsturing nog enkele kleinere wijzigingen aan de verkavelingsvergunning.

De oorspronkelijke verkavelingsvergunning voor het project Zillelande dateert uit 2021. Deze verkavelingsvergunning bevat de voorwaarde voor CORES Development om een afslagstrook te voorzien op Keirlandse Zillen. Deze afslagstrook maakt het mogelijk voor auto’s op Keirlandse Zillen richting Centrum om de ondergrondse parking van Zillelande veilig op te draaien, zonder hinder voor achterliggend verkeer. Om deze afslagstrook te kunnen realiseren – deels op het eigen terrein van Zillelande – moet de verkavelingsvergunning bijgestuurd worden.

Project Zillelande?

De site langs de Keirlandse Zillen was vroeger een tegelfabriek van de Molse industrieel Jos Helsen. In de jaren ’70 verdween de fabriek en raakten delen van de site in verval. De volledige site staat op het gewestplan rood ingekleurd, waardoor zowel wonen, handel, bedrijvigheid als openbare diensten en groene ruimte tot de mogelijke functies behoren.

Duurzame woonbuurt

CORES Development vormt met het project Zillelande de verloederde fabriekssite om tot één van de meest duurzame en strategisch gelegen woonbuurten van de Kempen, met op termijn 350 wooneenheden. Naast het publieke groenpark van 1 hectare met een natuurlijke parkvijver en talrijke speel- en ontmoetingsplekken omvat het project collectieve hernieuwbare energievoorzieningen, een klimaatbestendig regenwaterconcept, ecologische corridors, groendaken, elektrische laadpunten en deelwagens. Na realisatie wordt het publieke park overgedragen aan het gemeentebestuur. Doorheen het park loopt een trage (fiets)verbinding tussen de Keirlandse Zillen en Groeneweg. Deze kan toekomstig doorgetrokken worden naar de Postelarenweg, ter hoogte van het kruispunt met de Rollekens.

Gefaseerde realisatie

De realisatie van het volledige project verloopt in verschillende fases. In maart van 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning voor de eerste fase. Dit omvat 4 woongebouwen met in totaal 86 appartementen én de aanleg van het publieke groenpark van 1 hectare. De aanleg van het park was al vergund via de eerder goedgekeurde verkavelingsaanvraag.

De hoogte van de woongebouwen van de eerste fase varieert van 3 (1 gebouw) tot 4 bouwlagen (3 gebouwen). Parkeren gebeurt – met uitzondering van een aantal parkeerplaatsen voor bezoekers – volledig ondergronds. Zo zijn er 87 ondergrondse parkeerplaatsen voorzien, aangevuld met ondergrondse en bovengrondse fietsenstallingen. De ontsluiting voor deze eerste fase verloopt gespreid over de Keirlandse Zillen en de Groeneweg. CORES Development wil dit voorjaar met de werken starten.

Realisatie in fases

De volgende fase, met onder meer de woontoren met 12 bouwlagen als blikvanger, omvat 5 gebouwen die onder meer een kinderdagverblijf en ruimte voor vrije beroepen zullen voorzien. Een aanvraag hiervoor volgt op een later moment, afhankelijk van de timing die CORES Development vooropstelt.

Openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek naar de aangepaste verkavelingsvergunning loopt van woensdag 24 januari tot en met donderdag 22 februari. In deze periode kan je het volledige dossier online raadplegen via www.omgevingsloket.be (zoek op dossiernummer OMV_2023156644). Na afspraak kan je de documenten en plannen ook inkijken op onze dienst ruimtelijke ordening, eerste verdieping in ’t Getouw (Molenhoekstraat 2). Je maakt een afspraak via www.gemeentemol.be/openbare-onderzoeken of door te bellen naar 014 27 24 19.

Wie wil, kan in deze periode een gemotiveerd bezwaarschrift indienen:

• Tegen ontvangstbewijs afgeven aan de onthaal- en informatiebalie in ’t Getouw, Molenhoekstraat 2
  • Per post richten aan het college van burgemeester en schepenen, Molenhoekstraat 2, 2400 Mol. Vermeld op je bezwaarschrift het referentienummer OMV_ 2023156644 of referentie gemeente 2023/45.
  • Per mail - met geactiveerde ontvangstbevestiging - naar ro@gemeentemol.be.
Molenhoekstraat 2 , 2400 Mol
Tel.