Participatieavond laat ouders, buren en schoolteam nadenken over verkeersveilige schoolomgeving

Gepubliceerd op  woensdag 18 oktober 2023 om 9.15 uur

Op dinsdag 17 oktober vond in vrije basisschool Wezel een participatieavond plaats over de verkeersveiligheid in de schoolomgeving. Zowel ouders, buren, handelaars als het schoolteam waren uitgenodigd. De ideeën en info uit deze avond worden – samen met vaststellingen uit een verkeerskundige screening – verwerkt in een voorstel om de verkeersveiligheid te verbeteren. De komende weken gaan ook in gemeentelijke basisschool Mozawiek (Ezaart) en in GO! basisschool ’t Egeltje (Achterbos) gelijkaardige participatieavonden door. Dit past in de ambitie van het gemeentebestuur om alle 25 schoolomgevingen veiliger te maken.

Dat je kind veilig van en naar school kan, vormt één van de grootste bekommernissen van ouders. Onze gemeente telt maar liefst 25 schoolomgevingen, zowel van kleuterscholen, lagere scholen als scholen voor secundair onderwijs. Iedere schoolomgeving is uniek. Het verbeteren van de veiligheid rond onze scholen vraagt dan ook maatwerk. Het gemeentebestuur pakt dit systematisch en participatief aan, telkens volgens hetzelfde draaiboek. Elk traject verloopt in verschillende stappen en neemt een volledig schooljaar in beslag. Ieder schooljaar komen 3 andere scholen aan de beurt.

Basis voor uitwerken voorstel

In basisschool Wezel is er heel wat vraag naar een oplossing voor de chaotische en onoverzichtelijke situatie bij het afhalen en brengen van de kinderen in de Keiheuvelstraat. De verkeersdienst verwerkt in een concreet voorstel om de veiligheid te verbeteren. Naast de input uit de avond, nemen we ook info mee uit de:

• verkeerskundige screening van de schoolomgeving,
  • online bevraging ‘Hoe verplaatst mijn kind zich naar school?’,
  • analyse van het begin en einde van een schooldag,
  • klasbevraging uit het 5de en 6de leerjaar.

Volgende stappen

Nadat de verkeersdienst alle informatie verwerkt heeft, zorgen we voor:

• De presentatie en toelichting van de resultaten en uitgewerkte voorstellen aan ouders, schoolteam en de buurt. We lichten de timing van de voorstellen toe én bespreken wie welke rol kan opnemen. Aanpassingen aan de infrastructuur van de schoolomgeving zijn voor het gemeentebestuur, mogelijk kan ook de school zelf bepaalde maatregelen nemen.

• Het invoeren van maatregelen, al dan niet met proefopstelling. Een eventuele proefopstelling plaatsen we tegen het begin van het volgend schooljaar. Deze zal minstens één schooljaar blijven staan. Nadien volgt een evaluatie en beslissen we om de proefopstelling al dan niet aan te passen of te bestendigen.
Molenhoekstraat 2 , 2400 Mol
Telefonisch: 9 tot 12 uur & 13.30 tot 16 uur