Timing voor Groen Hart in MooiMol: start vermoedelijk najaar 2024

Gepubliceerd op  donderdag 16 november 2023 om 9.56 uur

Vermoedelijk pas in het najaar – omstreeks eind september 2024 – starten de werkzaamheden voor Groen Hart in MooiMol. Dit project omvat het transformeren van de Corbiestraat (horecazone), Santo Tomásplein en Rondplein naar een aangename en groene buurt met veel ruimte voor voetgangers, fietsers en horecaterrassen. De start van de werken is afhankelijk van talrijke factoren.

Aanvankelijk was het de bedoeling om dit najaar te starten met de werken aan de Corbiestraat en het Santo Tomásplein. Deze timing werd niet gehaald, omdat de technische plannen en het aanbestedingsdossier na verdere analyse op verschillende vlakken nog bijsturingen vroegen. Zo zal de heraanleg ook een deel rioleringswerken omvatten.

Aanbestedingsprocedure

Wanneer de technische plannen en het aanbestedingsdossier technisch volledig op punt staan, kan dit geagendeerd worden op de gemeenteraad. We hopen het dossier op één van de komende gemeenteraden ter stemming voor te leggen. Als de gemeenteraad groen licht geeft, volgt de aanbestedingsprocedure voor het aanstellen van een aannemer. Deze procedure verloopt in verschillende stappen en neemt onvermijdelijk meerdere maanden in beslag.

Nieuwe timing

Na aanstelling van de aannemer kunnen de nodige finale afspraken worden gemaakt over de uiteindelijke timing. Na afweging van alle factoren werd beslist om te mikken op een start omstreeks eind september 2024 in de Corbiestraat en het Santo Tomásplein. Na het terrasseizoen dus. Bedoeling is om deze fase af te ronden vóór de Jaarmarkt van 2025. Zo kan de kermis probleemloos doorgaan. Nadien – in het voorjaar van 2025 – komt dan de heraanleg van het Rondplein aan bod. De aanleg van de nieuwe centrumparking in de Smallestraat kan mogelijk al sneller.

Tal van factoren

Bij het uitwerken van deze mogelijke timing moesten we met talrijke factoren rekening houden.

• Andere werken met een grote impact
    • In dezelfde omgeving lopen momenteel de werkzaamheden voor Centrum West. In het voorjaar van 2024 komt de Sint-Pieterstraat nog aan bod. Deze ligt vlakbij het Rondplein.
    • Daarnaast duren de werken aan de Turnhoutsebaan tot minstens midden april. Ook dit leidt tot omleidingen en extra verkeersdruk, wat het niet opportuun maakt om al in het voorjaar van 2024 een grote nieuwe werf op te starten.

• Levering en recuperatie van materialen
    • Daarnaast zullen er meerdere maanden tijd nodig zijn om alle materialen te bestellen en te laten leveren.
    • Verder willen we voor de heraanleg van het Rondplein een aantal materialen van de Corbiestraat recupereren. Dit levert een forse besparing op. Dit betekent dat de fase van de Corbiestraat en het Santo Tomásplein eerst aan bod moet komen.

• Rekening houden met horeca en kermis
    • Tijdens de kermisperiode in maart kunnen er geen werken plaatsvinden. Dit betekent dat fase 1 tegen dan volledig afgerond moet zijn, én er pas nadien een nieuwe fase kan opstarten.
    • In de zomerperiode willen we niet werken in de horecazone van de Corbiestraat, zodat de terrassen maximaal kunnen blijven staan. Deze werken moeten dus in het najaar plaatsvinden.